Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 16 Disember 2014

INGATAN BUAT DAP : TOLONG HORMAT DASAR ORANG LAIN

Persefahaman bersama antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat (PR) adalah untuk menentang polisi-polisi pincang dalam pentadbiran kerajaan Barisan Nasional yang memberi kesan kepada kehidupan seharian rakyat.

 Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata dasar-dasar bersama yang boleh dikompromi menjadi sebahagian manifesto bersama dalam pilihan raya umum berasaskan konsep Negara Berkebajikan dan Negara Adil Untuk Semua. Katanya, dalam masa yang sama setiap parti menghormati perbezaan dasar dan perjuangan yang dipegang oleh setiap parti. "Hal ini adalah asas kepada persefahaman PR," ujarnya dalam satu kenyataan. Menurutnya, menegakkan undang-undang jenayah Islam termasuk Hudud adalah sebahagian perjuangan PAS yang tidak boleh ditawar-menawar.


 Jelasnya, ia telah dikanunkan oleh PAS di Kelantan pada 1993 dan di Terengganu pada 2002 jauh sebelum wujudnya Pakatan Rakyat selepas 2008. Menurutnya lagi, menjadi hak PAS untuk terus memperjuangkan pelaksanaan undang-undang ini di dua negeri majoriti umat Islam Kelantan dan Terengganu dengan pelaksanaannya terhadap penjenayah di kalangan orang Islam sahaja menerusi Mahkamah Syariah melainkan jika penjenayah bukan Islam juga meminta untuk dilaksanakan ke atas mereka atas prinsip perundangan mutatis mutandis. Justeru, ujar beliau PAS menghormati hak demokrasi untuk DAP berbeza pandangan dan tidak bersetuju.

 Namun, kata beliau sikap DAP yang secara berterusan mempertikaikan hak PAS untuk memperjuangkan undang-undang itu di negeri Kelantan khususnya sangat tidak baik dan tidak wajar dan ia adalah satu percubaan meretakkan hubungan di kalangan PR. "Ia memberi modal kepada Umno dan Barisan Nasional untuk terus bernafas. Ini adalah siri berangkai beberapa lagi tindakan DAP yang mempertikaikan PAS termasuk dalam krisis MB Selangor," ujarnya. Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus mengharapkan pemimpin DAP lebih berhemah dalam kenyataan-kenyataan mereka khususnya melibatkan dasar PAS. Kata beliau, respons balas daripada pimpinan dan ahli PAS tentu sesuatu yang tidak dapat dielakkan dalam keadaan tersebut.

Tiada ulasan: