Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 29 Oktober 2014

Had Laju : Jaga Keselamatan Atau Jana Pendapatan ?

KUALA LUMPUR: Menteri Kerja Raya diminta menyatakan apakah piawai yang digunakan untuk menentukan had kelajuan kenderaan di jalan raya, kadang-kadang dilihat tidak logik seolah-olah bukan hendak menjaga keselamatan tetapi sebaliknya untuk menjana pendapatan. Demikian pertanyaan bagi jawab lisan daripada Ahli Parlimen Bukit Gantang, Ustaz Idris Ahmad pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini. 

 Selain pertanyaan beliau, dua lagi soalan daripada ahli parlimen PAS yang disenaraikan pada persidangan hari ini ialah daripada Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (Marang) yang meminta Perdana Menteri menyatakan bagaimana pihak Jakim dan Kementerian Kesihatan membuat penyelarasan bidang kuasa di peringkat dalaman berkenaan isu makanan halal demi mengelakkan kecelaruan seperti yang berlaku dalam kes coklat Cadbury baru-baru ini. 

 Ahli Parlimen Temerloh, Nasrudin Hassan pula meminta Menteri Sumber Manusia menyatakan usaha-usaha yang dilakukan bagi meningkatkan bilangan pekerja cekap dan berkemahiran tinggi kepada 50 peratus menjelang 2020 berbanding kini hanya 25.5 peratus daripada 12.7 juta pekerja di negara ini.

Tiada ulasan: